Flytte til udlandet

2. oktober 2009

Alder:
2 år, 2 mdr.

Flytte til udlandet

Kære Helen.

"Vi" fik sørme jobbet, og rejser til udlandet i 2 år… Det er med blandede følelser som beskrevet i en tidligere mail til dig. Men vi er mest af alt spændte og glæder os.

Nu melder alle de mere konkrete spørgsmål sig jo så. Overordnet set handler det om, hvordan vi gør skiftet lettest muligt for Sally, som er 2 år og 2 måneder nu. Hun taler både godt og meget for sin alder. Så jeg tænker, at vi kan snakke med hende om tingene. Selvom hun jo ikke kan sætte ord på ”komplicerede følelser” endnu.

Planen er, at Sallys far rejser den 1. november. Sally og jeg bliver hjemme indtil jan/feb – måske endda marts. Jeg regner med at stoppe job ved nytår, og så have tid til at forberede skiftet (privilegeret, jeg ved det!) og at lade Sally fortsætte sine 5 timer dagligt i vuggestue indtil måske 2-4 uger før afrejse. Med enkelte fridage til f.eks. tandlæge- og lægebesøg, at rejse over og sige farvel til venner i Jylland m.m.. Ved ankomst har vi sandsynligvis fast bolig, og nok allerede en idé om mulige, internationale ”pre-schools”. Jeg skal først i gang med at finde job på det tidspunkt, så der er plads, tid og rum til Sallys reaktion.

Indtil den 1. november prioriterer vi samvær. Bl.a. en uge i skoven i sommerhus. Når far er af sted, vil vi tale over computeren med kamera på. Og øve det inden han rejser. Far og datter er meget glade for hinanden, men Sally er også vant til, at ...

Annonce

... hendes far er væk i forbindelse med job. Dog max. 14 dage af gangen. Jeg er helt klart hendes primære omsorgsperson, så selvom de vil savne hinanden, så føler jeg mig sikker på, at det nok skal gå.

Jeg tænker at lave et lille hæfte med historien om ”Der var engang en pige, der hed Sally…”, og så have ord og billeder om de skift der kommer. Far er væk, far kommer hjem til jul og rejser igen, farvel i vuggestuen, far kommer hjem og henter os – og kæledyrene! – med. Vi siger farvel. Vi klipper sidste klip på målebåndet. Vi flyver. Vi kommer til det nye sted. Der ser sådan ud. Måske billeder af min mands udstationerede kollegaers børn på hendes alder, som jeg ved, hun vil møde.

(De taler desværre ikke dansk. Tror ikke der er andre dansktalende børn i byen…) Min tanke var at læse bogen – fra ende til anden, igen og igen fra om nogle uger og indtil hun - forhåbentlig - er på plads i det nye land.

Og lave et lignende hæfte, som viser billeder af hendes danske hverdag til at kigge på i den første tid dernede – ved behov.

Samt et målebånd at klippe af dagligt i de sidste par uger inden afrejse, som jeg så, du havde anbefalet en anden forældre, der også skulle flytte.

Lyder det fornuftigt? Har du andre gode forslag og idéer? Måske især idéer til, hvordan vi kan forberede hende på, at der tales et sprog, hun ikke kan tale eller forstå…

1000 tak på forhånd for din hjælp,
Sallys mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger